Bojan Djokic er opprinnelig fra det tidligere Jugoslavia. Han vokste opp i Tromsø og har hatt Kristiansand som adresse siden 2009. Han har arbeidet med fotografi siden begynnelsen av 2000-tallet. Fotografi har hatt en betydelig rolle i utviklingen av hans identitet, både som profesjonell fotograf, avdelingsleder for Cewe Japanphoto og hans store lidenskap, kunstfoto.
Han beskriver «kontrast» som en fellesnevner for både livserfaringer og inspirasjon for hans kunstuttrykk. Det var store svingninger og utfordringer med å vokse opp i to vidt forskjellige land med store kulturforskjeller – krigsherjede Sarajevo i motsetning til fredelige Tromsø.
Bojan beskriver sine bilder som en jakt etter fredelig minimalisme og nøkternhet. Motivene han søker dukker ofte opp i mindre raffinerte områder. Det kan være en røft behandlet metalloverflate eller et gammelt, forlatt industribygg. Djokic ønsker at betrakteren skal oppleve optimisme og trygghet i hans bilder, selv om dette ofte ikke forbindes med motivene som bildene baseres på.
Brutalisme, stilretning innen modernistisk arkitektur som er veldig utbredt i det tidligere Jugoslavia, er også en viktig inspirasjonskilde når det gjelder komposisjon. Djokic opplever at hans bilder vanligvis får et «rett i ansiktet»-uttrykk med skarpe geometriske linjer. Verkene «Fortelling» og «Medaljong» er eksempler på denne stilarten.