Kjøps- og salgsbetingelser

Betalingstjenester for varer og tjenester:

  • innbetaling til konto nr. 3132 22 28735 
  • faktura (3 virkedagers betalingsfrist, kunstner holder av kunstverk i 3 virkedager)
  • Vipps #928350 i Norge og Sverige
  • MobilePay #928350 i Danmark
  • kontant til KP Kunstbyrå (kvittering utstedes), eller
  • innløsning av KP Gavekort

Dersom du ønsker å kjøpe et kunstverk så send e-post til anja@kpkunstbyra.no og skriv tittel, varenummer og navnet på kunstneren. 

Dersom du ønsker å selge dine kunstverk gjennom vårt nettgalleri, se avsnitt 16 nedenfor. 

KP Kunstbyrå – Galleri Nilsen formidler kunst mellom kunstnere og kjøpere av kunst. KP Kunstbyrå krever betaling før kunstverk blir sendt fra kunstner til kjøper. Ved betaling med faktura, blir faktura utstedt av KP Kunstbyrå og sendt til kjøper på e-post. KP Kunstbyrå har opplysningsplikt til begge parter. KP Kunstbyrå koordinerer transport av kjøpte verk, utbetaling av kunstners andel og betaling av 5 % kunstavgift til Bildende Kunstneres Hjelpefond. 

Denne nettsiden er driftet av KP Kunstbyrå. Når vi på denne siden bruker begrepene «vi» og «oss» refererer vi til KP Kunstbyrå. Vi ber deg lese gjennom våre Kjøps- og salgsbetingelser og vår Personvernerklæring når du kjøper eller selger kunst gjennom KP Kunstbyrå. Når du kjøper en vare eller tjeneste, betyr det samtidig at du har akseptert og godkjent gjeldende betingelser. Vi tar forbehold om skrivefeil, lagerfeil, utsolgte varer og logiske feil på våre sider.

Innledning

Kjøp av kunst er regulert av standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Innholdsfortegnelse

  1. Avtalen
  2. Partene
  3. Pris
  4. Avtaleinngåelse
  5. Betaling
  6. Levering
  7. Risikoen for varen
  8. Angrerett
  9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
  10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
  11. Selgerens rettigheter ved kjøpers mislighold
  12. Garanti
  13. Personkonflikter
  14. Konfliktløsning
  15. Provisjon
  16. Søknad og publisering i nettgalleri
  17. Transport av kunstverk
  18. Tollavgift og merverdiavgift
  19. Forsikring og transportskader
  20. Ekthetsbevis
  21. Kunstfotografi
  22. Vareinformasjon og forbehold
  23. Kjøp av konsulenttjenester 

 

1. Avtalen

Avtalen består av salgsbetingelsene nedenfor, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. Avtaler om kunst i vårt nettgalleri er beregnet på rene formidlingssalg, hvor KP Kunstbyrå har påtatt seg å selge kunstverk på vegne av kunstneren og i kunstnerens navn, som er en forutsetning for at det foreligger formidlingssalg.  

 

2. Partene

Selger av tjenester er

KP Kunstbyrå – Galleri Nilsen
Knudsmyr 13, 4625 Kristiansand
anja@kpkunstbyra.no
Mobil 477 18 166
Org. nr. 932 597 403

og betegnes i det følgende som selger, byrå, agent, næringsdrivende, representant eller mellommann.

Selger av varer, som betegnes som kunstverk, er kunstner/kunstnere som laget verket, og betegnes også som åndsverkets opphavsmann eller underleverandør. For kunstnere med kunstnernavn, skal både kunstnernavnet og personnavnet skrives i alle avtaler.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper.

Nettgalleriet heter Galleri Nilsen og er å regne som en nettbutikk. Navnet Galleri Nilsen brukes for å skille mellom varer i nettgalleri og andre tjenester som KP Kunstbyrå utfører som for eksempel kuratering av en fysisk kunstutstilling eller organisering av arkivmateriale.

 

3. Pris

Priser i nettgalleriet for varer og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Salgsprisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke belastes.

Nærmere informasjon om pris

Salgsprisen på kunstverk som publiseres i vår nettbutikk https://kpkunstbyra.no/nettgalleri/ og i byråets sosiale medier inkluderer alltid:

  • kunstners salgspris
  • frakt (kunstners ansvar)
  • emballasje (kunstners ansvar)
  • transportforsikring (kunstners ansvar)
  • 5 % kunstavgift av salgssummen til staten (byråets ansvar)
  • provisjon til KP Kunstbyrå (etter avtale)
  • eventuelt utstyr/tilbehør som inngår i kunstners salgspris (for eksempel ramme)
  • eventuelt tollavgift eller merverdiavgift som påløper pga. forsendelse mellom land 

Eksempel Utregning av salgspris i NOK:

Kr 6 000   Kunstnerens salgspris inklusive alle kostnader ved forsendelse
+   2 700   Provisjon til byrå (for eksempel 45 % av kr 6000)
=   8 700   Salgspris uten kunstavgift   
+      435   Kunstavgift  (5 % av kr 8 700)
=   9 135   Nettgalleriets salgspris

 

Merverdiavgift og særregel for visse typer kunsthåndverk

Salg av kunst er unntatt merverdiavgift, dersom kunsten blir solgt av, eller på vegne av kunstneren. Derimot vil salg av visse typer kunsthåndverk være merverdiavgiftspliktig. Kunsthåndverk i form av unike skulpturer, keramiske relieff og andre verk som kan karakteriserast som en original skulptur, skal det ikke betales merverdiavgift for. 

For kunden betyr dette at du handler av opphavsmannen (kunstneren), som da er å regne som kontraktsmotpart, med KP Kunstbyrå som mellommann. For de berørte kunstverk blir merverdiavgift spesifisert på faktura.

Det er merverdiavgift på kunst som ikke omsettes i opphavsmannens navn. For eksempel videresalg. Denne blir automatisk beregnet og inkludert i fakturabeløpet når du handler hos KP Kunstbyrå. Avgiften beregnes etter avansemetoden jmf. Merverdiavgiftsloven § 4-5. Dette avgiftsbeløpet er ikke fradragsberettiget som inngående avgift jmf. Forskrift om bokføring § 8 – 10-4 og spesifiseres da ikke på faktura.

5% kunstavgift

Kunstavgiften gjelder for omsetning av kunst med salgspris over 2 000 NOK. Ved salg av kunst skal det som hovedregel betales 5 % kunstavgift i tillegg til salgsprisen. For å gjøre kjøpsprosessen enklere for kunden så inkluderer galleriprisen alltid kunstavgift. Ved oppgjør etter salg overfører byrået kunstavgiften til en intern regnskapskonto der kunstavgiften av salgsbeløp blir avsatt og samlet opp til den senere innbetales til Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH).
Galleriet holder tilbake avtalt provisjon (for eksempel 45 %) av det resterende beløpet til å dekke byråets driftskostnader, mens (for eksempel 55 %) av beløpet overføres til kunstnerens konto. 

KP Kunstbyrå er den som selger eller formidler salget og som dermed er ansvarlig for innkreving, rapportering og innbetaling av kunstavgift til BKH.

«Midlene fra kunstavgiften tilfaller kunstnere og rettighetshavere gjennom kollektive og individuelle ordninger. De kollektive ordningene forvaltes av Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH), og består av stipend, andre tilskuddsordninger og kunstpriser. Ordningene går under fellesbetegnelsen Kunstavgiften og er hjemlet i kunstavgiftsloven og åndsverkloven.»
Les mer om kunstnernes og byråets opphavsrett

Utbetaling til kunstneren

Når KP Kunstbyrå mottar en bekreftelse fra kjøper om at verket er mottatt og uskadet så overfører KP Kunstbyrå avtalt beløp til kunstners bankkonto snarest mulig, og innen 3 virkedager. 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøper har sendt sin bestilling til KP Kunstbyrå, anja@kpkunstbyra.no.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selger i bestillingsløsning i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Falsk ordreinnleggelse vil bli politianmeldt. Forsøk på svindel, dokumentforfalskning og annen kriminell virksomhet vil bli strafferettslig forfulgt.

KP Kunstbyrå og kunstner er bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til Angrerettloven.

Når KP Kunstbyrå mottar din bestilling og eventuell bankoverføring, vil vi bekrefte ordren og sende ordrebekreftelse på e-post vedlagt faktura til deg sammen med Angrerettskjema. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelse og faktura er i overensstemmelse med bestillingen.

Utstedelse av faktura fra byrå er et salgsdokument som bekrefter intensjon om kjøp, og som etter innbetaling av salgsprisen er et kjøpsdokument. Ved behov for en egen salgskontrakt for kunstverk mellom partene – kunstner, kjøper og mellommann – så kontakt KP Kunstbyrå.

Du må være 18 år for å handle i nettbutikken.

KP Kunstbyrå fjerner foto av solgte kunstverk i nettgalleriet snarest mulig. Det kan avtales særskilt om bytterett om kunstverk skal gis bort i gave. Det kan avtales utleie av verk.

 

5. Betaling 

Varer og tjenester betales med

  • innbetaling til konto nr. 3132 22 28735 
  • faktura (3 virkedagers betalingsfrist, kunstner holder av verk i 3 virkedager)
  • Vipps #928350 i Norge og Sverige
  • MobilePay #928350 i Danmark
  • kontant til KP Kunstbyrå (kvittering utstedes), eller
  • innløsning av KP Gavekort

KP Kunstbyrå krever betaling før varen blir sendt fra kunstner til kjøper. 

Ved betaling med faktura, blir faktura utstedt av KP Kunstbyrå og sendt til kjøperen på e-post. Betalingsfrist er 3 dager og fremgår av fakturaen. I mellomtiden er kunstneren pliktig til å holde av verket til kjøperen har betalt innen fristen eller til fristens utløp. KP Kunstbyrå har opplysningsplikt mellom partene.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt kunstverket.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal kunstneren sende/levere kunstverket til kjøper uten unødig opphold og senest 21 kalenderdager etter kundens innbetalingsdato. KP Kunstbyrå har opplysningsplikt mellom partene. Varen skal sendes til kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med avsnitt 6.

 

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må sende melding til KP Kunstbyrå om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (e-post, SMS eller datostemplet brev).

Angrerettskjema sendes sammen med faktura. 

Angrefristen begynner å løpe

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren (kunstneren) uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøperen dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

KP Kunstbyrå er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. KP Kunstbyrå har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

Når varen lages spesielt for forbrukeren, er det vanlig 14 dagers angrerett, men slik at angrefristen senest går ut 3 måneder etter mottak av varen. Det kan avtales at produksjonen begynner før utløpet av angrefristen. Dette må avtales før kjøpet og etter at alle andre vesentlige opplysninger er gitt av selgeren, herunder også opplysninger om angreretten. Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. Dette betyr at dersom du angrer kjøpet på en ordre hvor du har valgt innramming gis det kun full angrerett på kjøpet av kunstverket og ikke rammen som er tilvirket spesielt for den aktuelle ordren.

Forutsetning for full tilbakebetaling er at varen returneres tilbake i samme stand. Benytt fortrinnsvis original emballasje, da kjøperen har risikoen for skader under transport som skyldes mangelfull emballasje. KP Kunstbyrå forventer at kjøperen kjøper en transportforsikring i sitt forsikringsselskap. Ved stor skade på verk under returtransport, uten transportforsikring, kan KP Kunstbyrå og kunster nekte å tilbakebetale kjøpesummen.

Send aldri varer i retur i postoppkrav.

Tilbakebetaling skal utbetales fra både kunstner og KP Kunstbyrå fordelt etter avtalt provisjonssats. For eksempel 55% av kjøpesummen skal utbetales fra kunstneren, og dermed skal 45% av kjøpesummen utbetales fra KP Kunstbyrå. Prosentsats for byråets provisjon er avtalt i en privat kontrakt.

 

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selger ikke leverer varen/tjenesten eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig.

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som byrået eller kunstneren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for en av partene at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøper oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøper heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis kunstner nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøper har underrettet KP Kunstbyrå om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres kunstverket etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøper fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøper kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selger godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

 

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, sende skriftlig melding til anja@kpkunstbyra.no og vedlegge bildedokumentasjon som bevis på at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest 2 år etter at kjøper overtok varen. Ref. Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven.

Mangel og utbedring av kunstverk er kunstnerens ansvar. Likevel bistår KP Kunstbyrå kunstneren i forhold tilknyttet kjøpet, slik at kjøper i utgangspunktet kun trenger å forholde seg til KP Kunstbyrå.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag eller kreve avtalen hevet.

Reklamasjon må skje skriftlig til anja@kpkunstbyra.no. Returforsendelse av verk til kunstner må skje innen 14 dager fra kjøperen mottok varen.

Send aldri varer i retur i postoppkrav.

Tilbakebetaling skal utbetales fra både KP Kunstbyrå og kunstneren etter avtalt provisjonsprosent. For eksempel 45 % av kjøpesummen utbetales fra KP Kunstbyrå og 55 % av kjøpesummen utbetales fra fra kunstneren. Prosentsats for byråets provisjon er avtalt i en privat kontrakt.

Retting eller omlevering

Kjøper kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Kunstner kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder kunstneren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Kunstneren har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen heve kjøpet når mangelen er vesentlig. Heving av kjøp er kun mulig hvis det foreligger alvorlige mangler ved levert verk, som ikke lar seg utbedre av kunstneren.

 

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes KP Kunstbyrå eller kunstneren eller forhold på selgerens side, kan KP Kunstbyrå og kunstner i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

KP Kunstbyrå og kunstner kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper KP Kunstbyrå sin rett dersom byrået venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

KP Kunstbyrå kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. KP Kunstbyrå kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter byrået en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan byrået heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøper ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan KP Kunstbyrå kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan KP Kunstbyrå belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke kunstnerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

 

12. Garanti

Garanti som gis av KP Kunstbyrå eller kunstner, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettigheter kjøper allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter avsnitt 9 og 10.

 

13. Personopplysninger

For å kunne handle gjennom KP Kunstbyrå – Galleri Nilsen må du oppgi personopplysninger til oss. Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er daglig leder i KP Kunstbyrå. Med mindre kjøper samtykker til noe annet, kan byrået, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at KP Kunstbyrå skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til kunstneren hvis det er nødvendig for at kunstneren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. KP Kunstbyrå oppfordrer både selgere og kjøpere av kunst til å lese vår Personvernerklæring.

 

14. Konfliktløsning

Klager rettes til KP Kunstbyrå innen rimelig tid, jf. avsnitt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøper ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

 

15. Provisjon

Galleri Nilsen er et nettgalleri som selger original skandinavisk samtidskunst, fortrinnsvis maleri og på vegne av anerkjente og nyetablerte billedkunstnere. 

KP Kunstbyrå tar mellom 40 og 50 % provisjon ved salg av kunstverk for administrasjonsarbeid som koordinering mellom kjøper og selger, betalinger, innkreving, rapportering og innbetaling av avgiften til BKH, utstedelse av ekthetsbevis, publisering på nettside, markedsføring og reklame, innlegg i sosiale medier,  levering til innramming m.m.

 
16. Søknad og publisering i nettgalleri

Publisering i Galleri Nilsen og markedsføring gjennom byråets sosiale medier er gratis. 

Kunstnere sender:

  • en kort søknad (inklusive lenker til nettside og/eller sosiale medier)
  • kunstner-CV (helst PDF-fil eller Word-fil)
  • 3 foto av kunstverk (filer i høy oppløsning, se nedenfor)
  • salgspriser (se avsnitt 3)
  • en kort tekst om eget kunstnerskap (Word-fil)

Kunstneren kan velge å gi verksserier en egen tittel som byrået skal bruke i markedsføringen.

Filoverføring

Fotografi må ha høy oppløsning for at besøkende i nettgalleriet skal kunne kan zoome inn på detaljer. En moderne smarttelefon (avhengig av modell/merke) har vanligvis et kamera som tar fotografier av god kvalitet (nok oppløsning) til publisering på nett. Foto tatt med speilreflekskamera og fotografier tatt av en profesjonell fotograf foretrekkes. 

Oppløsningen er graden av detaljer som er synlig på et fotografi. Fotografier består av piksler (fargeprikker). Høy oppløsning betyr at det er mange prikker per tomme. Lav oppløsning betyr at det er færre prikker per tomme, og dårligere kvalitet. Foto som legges ut på internett bør helst ikke være over 800 x 600 piksler. Som en generell huskeregel bør bilder til bruk på nett være godt under 1MB, og trenger ikke være mer enn 72 dpi2.

Du kan sende bildefiler til anja@kpkunstbyra.no gjennom: 

  • e-post med vedlegg (eventuelt flere e-poster)
  • det skybaserte fildelingsverktøyet WeTransfer hvor du kan overføre store filer opptil 2 GB gratis
  • det skybaserte fildelingsverktøyet Filemail hvor du kan overføre store filer opptil 5 GB gratis eller
  • Dropbox-konto: nilsensanja@gmail.com

Fotografer verket ditt i godt dagslys ved vindu – ikke direkte sollys. Hold kamera midt foran verket og fotografer minst mulig av rommet. Det betyr at verket skal fylle mest mulig av skjermen. Selges verket med ramme så fotografer verket med rammen. Horisontale verk fotograferes horisontalt. Byrået kan hjelpe med å redigere bort bakgrunnen før publisering. 

Lagre fotografier i riktig format

Når du skal lagre foto/bilder er det viktig å vurdere oppløsning, bildeformat og komprimering. Velger du riktig kombinasjon får du flotte bilder i høy kvalitet som samtidig er raske å laste ned for leseren. De to mest brukte bildeformatene på internett er PNG og JPEG. JPEG brukes når bildet har mye dybde og mange farger (kamera). PNG brukes for transparente (gjennomsiktige) bilder, grafikk og bilder med få farger (skrift/tegning). PNG-formatet har høy kvalitet og kan ikke komprimeres. Det er en ulempe om PNG-bilder inneholder mye data for da blir filen veldig stor. JPEG-formatet derimot, kan komprimeres. Det betyr at noe av kvaliteten ofres for å gjøre filen vesentlig mindre. Er du i tvil? Send noen bilder til byrået så hjelper vi deg. 

Tilgjengelighet

Drift av nettgalleriet er basert på gjensidig tillit og avtaler om formidlingssalg mellom kunstnere og KP Kunstbyrå. Alle verk i nettgalleriet skal til enhver tid være tilgjengelig for salg og forsendelse i posten. Galleri Nilsen kan ikke selge verk, på vegne av kunstnere, som er for skjøre til å tåle transport med Bring/Posten.

KP Kunstbyrå foretar en kvalitetsvurdering basert på bildefiler og opplysninger om kunstneren, og kan helt eller delvis avslå søknaden. Ved inngåelse av avtale om formidlingssalg i nettgalleriet plikter KP Kunstbyrå innen rimelig tid, å publisere kunstnerens verk, og korrekte opplysninger om kunstnerskap og kunstverk.  

 

17. Transport av kunstverk

Det er kunstnerens ansvar å pakke kunstverk i forsvarlig emballasjeløsning for trygg transport, herav benytte for eksempel bobleplast, pappeske, transportkasse i tre, fyllmasse, kantbeskyttere, ethafoam (skumplater), isopor, bølgepapp, pakketape, stropper, strekkfilm, glasstape eller evnt. maskeringstape på glass, trepalle o.l.
KP Kunstbyrå forventer særlig god polstring rundt hjørner, og på utstikkende kanter og lett knuselige deler som for eksempel glass.

Dersom kjøper og kunstner avtaler å møtes for levering så skal byrået informeres om prosessen. Byrået sender alltid faktura som kjøpsdokumentasjon på e-post til kunden, uavhengig av betalingsmåte.  


Dokumentasjon innenlands

Det er kunstnerens ansvar å sende dokumentasjon sammen med kunstverk og å klistre etikett på pakken med sporingsnummer fra transportør.
– Angrerettskjema (oppi pakken)
– Ekthetsbevis i en A4-konvolutt legges oppi pakken (erklæring om at verket er originalt og laget av nålevende kunstner, opprinnelse)
– Ved særlig skjøre kunstverk oppfordres kunstneren til å klistre store klistremerker eller skrive med tykk sprittusj utenpå pakken, for eksempel «Glass» og «Forsiktig» til informasjon for transportfirmaets ansatte.


Nødvendig dokumentasjon mellom EU og Norge

Det er kunstnerens ansvar å sende dokumentasjon sammen med kunstverk og å klistre etikett på pakken med sporingsnummer fra transportør.
– Handelsfaktura fra KP Kunstbyrå (verdi, HS kode, opprinnelse, Incoterms). HS kode er et varenummer i tolltariffen. 
– Fullmakt (viser tolletaten at KP Kunstbyrå representerer kunstneren)
– Angrerettskjema (oppi pakken)
– Ekthetsbevis i A4-konvolutt (oppi pakken) Se avsnitt 20.
– Pakken merkes tydelig: “Original artwork by living artist, not for resale
– Ved særlig skjøre kunstverk oppfordres kunstneren til å klistre store klistremerker eller skrive med tykk sprittusj utenpå pakken, for eksempel «Glass» og «Forsiktig» til informasjon for transportfirmaet ansatte.

KP Kunstbyrå skal informere kunstner snarest mulig når betaling er gjennomført. Deretter er kunstner ansvarlig for at kunstverk leveres/hentes av transportfirma fortrinnsvis innen 1 uke, og senest innen 3 uker (21 dager), etter at kunstneren har mottatt informasjon om transaksjonen.

Forsendelser av kunstverk til/fra Norge og EU-land kan ta noe lenger tid pga. tolldeklarering.

Transport skjer fortrinnsvis med Bring/Posten i Norge. Posten/Bring samarbeider med PostNord Sverige og PostNord Danmark. Kunden mottar et varsel om henting fra transportselskapet. Dersom kjøper ikke henter pakken innen 14 dager, returneres den til kunstner. Ved uavhentede varer påløper et gebyr på NOK 500 hvor byrået sender faktura til kunden, på vegne av kunstneren. Dette er uavhengig om kunden ønsker kunstverket tilsendt på nytt.

 

18. Merverdiavgift og tollavgift

Ved forsendelser av originale kunstverk fra nålevende kunstner (selger) i et skandinavisk land til en kjøper i et annet skandinavisk land så må man forholde seg til ulike toll- og avgiftsregler. Sverige og Danmark har fri flyt av varer i EU, mens Norge må forholde seg til EØS-avtalen.

KP Kunstbyrå importerer/eksporterer et mindre antall kunstverk i året fra nålevende skandinaviske kunstnere. Den enkleste og billigste løsningen er å bruke en speditør som er tilknyttet TVINN/NCTS-systemet. Byrået samarbeider med Posten/Bring som transportør og speditør.

Byrået betaler kun for én import (ekspeditørgebyr, fortollingsgebyr) som koster kr 500-1800 NOK + mva (avhengig av speditør) i tillegg til eventuell tollavgift + mva. Gebyrer og tollavgift betales av KP Kunstbyrå, noe som forklarer byråets provisjonsprosent ved salg.      

Byrået opptrer formelt på vegne av kunstner i import-/eksportprosessen. Dette betyr at byrået deklarere kunstverk til tolletater i skandinaviske land i kunstnerens navn, og at importen skjer på vegne av kunstneren, ikke kunden. Det er ikke nok at transportfirma frakter verket direkte til kunden, eller at byrået håndterer betalinger. Byrået må også stå oppført som importør og fremlegge nødvendig dokumentasjon. Se avsnitt 17.

Dersom dokumentasjon vedlegges korrekt, kan verket bli fritatt for merverdiavgift (moms) ved innførsel til Norge, i henhold til § 7-1 i den norske merverdiavgifts loven. Hvis importen derimot skjer på vegne av kjøper, vil 25 % moms påløpe. Det er viktig at byrået avklarer dette med speditør og landets tolletat før innførsel.

For at kunstverket skal være momsfritt ved innførsel, må det deklareres som import på vegne av kunstneren (ikke kunden). Det må fremgå av faktura, fullmakt og deklarasjon.

Kunstverk og merverdiavgift ved import

«Hovedregelen er at du skal betale merverdiavgift for kunstverk du importerer til Norge. I visse tilfelle kan du få godkjent fullt eller delvis fritak for merverdiavgiften

«To krav må være innfridd for å få fullt fritak for merverdiavgiften:

  •  kunstverket må være regnet som et kunstverk i merverdiavgifts forskriften
  • kunstverket er laget av en nålevende kunstner som selv importerer kunsten»


Definisjon av kunstverk

«Definisjonen av et kunstverk med tanke på merverdiavgiften finner du i merverdiavgift forskriften § 1-3-2.»


Kunst av nålevende kunstnere

«Nålevende kunstnere kan importere egne originale kunstverk avgiftsfritt. Fritaket gjelder også ved bruk av mellommann dersom importen skjer i kunstnerens navn. En person, institusjon, næringsdrivende eller kunst- eller antikvitetshandler, som opptrer på vegne av kunstneren i samband med importen av kunstverket, regner vi som en mellommann.

Dersom du er bosett i Norge og kjøper et kunstverk direkte fra kunstneren i utlandet eller gjennom en mellommann, for eksempel fra et galleri, skal du heller ikke betale merverdiavgift. Avgiftsfritaket gjelder uavhengig av hvem som står som mottaker på deklarasjonen, så lenge importen skjer direkte fra kunstneren eller fra mellommannen til kunstneren

Tollavgift på import av kunst mellom skandinaviske land

  1. Uten EU-medlemskap (Norge)
    – Norge står utenfor EUs tollunion. Ved import til Norge fra Sverige og Danmark gjelder vanlig tollregime – men kunstverk av nålevende kunstnere som importeres direkte av kunstneren eller via hans representant er tollfri og unntatt moms.
    – Ved kjøp fra annen aktør må man vanligvis betale toll.
    – Kunstverk, forutsatt de regnes som kunst, får ingen tollsats, men eventuell tollsats bestemmes av produktets tollkode. Vanligvis er den 0 %.
  2. Innen EU (Sverige ↔ Danmark)
    – Begge land er i EUs tollunion – ingen toll for varer mellom dem, kunstverk inkludert.


Merverdiavgift på kunstverk mellom skandinaviske land

  • Importerte varer er som hovedregel pålagt 25 % moms.
  • Unntak: Kunstverk av nålevende kunstner er momsfritatt når kunstneren selv importerer (eller via representant).
  • Hvis en kunde i Norge kjøper direkte fra en svensk/dansk kunstner: dette regnes som import, og kunstneren må importere selv via representant for momsfritak. Dersom ikke, skal det legges 25 % moms på importverdien.

Sverige

  • Ved import fra land utenfor EU (f.eks. Norge), pålegges 12 % importmoms for kunst, antikviteter, samlerobjekter.
  • Toll kan være 0 - 20 %, avhengig av tollkode. Verk av kunstnere anses ofte tollfri eller lav toll.
  • Ved intra-EU-handel (Danmark ↔ Sverige) faktureres ingen toll og ingen importmoms – varen behandles som innenlands transaksjon.

Danmark

  • Som EU-land: ingen toll innen EU.
  • Ved import fra land utenfor EU (f.eks. Norge): 25 % dansk moms beregnes direkte ved import.
  • Ingen spesifikk redusert sats for kunst; vanlig sats gjelder (25 %).


Kort oppsummering

  • Toll: 0 % for kunstverk innen EU (Sverige-Danmark) og ved direkte import av kunst fra levende kunstner til sitt eget land.
  • Moms: Kunst fra levende kunstner kan i Norge være momsfritt ved direkte import.
  • Anbefaling: Hvis en norsk kunde kjøper direkte fra en svensk/dansk kunstner, bør kunstneren selv importere via representant for å unngå norsk moms. Uten det, må kunden betale importmoms.


Oppsummering i tabellform

Rute                          Toll     Moms              Kommentar
Norge  > Sverige      0 %     12 %                Art importmoms

Norge  > Danmark   0 %?   25 %               Kunstnersats

Sverige  > Norge      0 %?   25 %               Importmoms

Sverige  > Danmark 0 %     25 %?             EU-handel, innenlands

Danmark  > Norge   0 %?   25 %               Importmoms

Danmark  > Sverige 0 %     12 %?             EU-handel, innenlands

Legg merke til at “?” indikerer avhengighet av at kunstneren selv importerer via representant for å utløse unntak.


Eksempel: Kunstverk med salgspris 10 000 NOK

Vi regner slik: Tollkode = 0 %, beregningsgrunnlag = 10 000 + frakt (antatt 0). Og valutakurser til NOK:

Sverige: 1 SEK ≈ 1.0 NOK pr 8.6.25
Danmark: 1 DKK ≈ 1.40 NOK pr 8.6.25

  1. Norsk kunstner → Svensk kunde
  • Toll: 0 % av 10 000 kr = 0 SEK
  • Svensk moms: 12 % av 10 000 SEK = 1 200 SEK (≈ 1 200 NOK)

Totalt: 11 200 SEK (≈ 11 200 NOK)

 

  1. Norsk kunstner → Dansk kunde
  • Toll: 0 DKK
  • Dansk moms: 25 % av 10 000 DKK = 2 500 DKK (≈ 3 500 NOK)

Totalt: 12 500 DKK (≈ 17 500 NOK)

 

  1. Svensk kunstner → Norsk kunde
  • Toll: 0 NOK
  • Norsk moms: 25 % av 10 000 kr = 2 500 NOK

Totalt: 12 500 NOK

 

  1. Svensk kunstner → Dansk kunde (innen EU)
  • Toll: 0 DKK
  • Dansk moms: ikke på import – faktureres innen salg?
    – Dersom momsfri EU-handel: ingen dansk moms.
    – Eller omvendt avgiftsplikt: KP Kunstbyrå betaler 25 %?

Antatt: 10 000 DKK + 2 500 DKK moms = 12 500 DKK (≈ 17 500 NOK)

 

  1. Dansk kunstner → Norsk kunde
  • Toll: 0 NOK
  • Norsk moms: 25 % av 10 000 kr = 2 500 NOK

Totalt: 12 500 NOK

 

  1. Dansk kunstner → Svensk kunde (innen EU)
  • Toll: 0 SEK
  • Svensk moms: 12 % av 10 000 SEK = 1 200 SEK

Totalt: 11 200 SEK

 

19. Forsikring og transportskade

Kjøp av forsikring for transport til kjøper er kunstnerens ansvar og kostnad, og denne kostnaden inngår i kunstnerens salgspris. Forsikring for retur av kunstverk pga. angrerett er kjøperens ansvar og kostnad. KP Kunstbyrå har ikke forsikringsansvar for kunstverk som sendes mellom kunstner og kjøper og vice versa.  

Kunden plikter å tilstandsvurdere kunstverk ved utpakking for å stadfeste om verk er uskadet eller skadet. Ved skade under transport plikter kjøperen å dokumentere og fotografere skaden utførlig og å varsle byrået snarest mulig, og innen 3 virkedager etter at skaden ble oppdaget. Rapport og fotografier sendes på e-post til anja@kpkunstbyra.no. Byrået varsler kunstneren snarest mulig og innen 3 virkedager for å be om en utbedringsplan.

Kunstner plikter å kontakte sitt forsikringsselskap snarest mulig og å opprette en skadesak. KP Kunstbyrå bistår med hjelp og rådgivning i prosessen.

Kjøper kan velge å heve kjøpet eller (dersom kunstner er i stand til å reparere skaden) sende verket tilbake til kunstner for reparasjon. Dersom kunstverk trolig ikke lar seg reparere kan kunstneren tilby seg å lage en (tilnærmet) lik versjon av det skadede verket. Alle kostnader ved transportskade på kunstverk må først avklares med kunstnerens forsikringsselskap.  

 

20. Ekthetsbevis / Certificate of Authenticity (CEA)

Kjøpere av originale malerier og skulpturer gjennom Galleri Nilsen mottar et ekthetsbevis fra kunstneren. Ekthetsbevis er en erklæring om at verket er originalt og laget av en nålevende kunstner og opprinnelse. KP Kunstbyrå hjelpe kunstnere med denne servicen ved behov. 

21. Kunstfotografi

Galleri Nilsen solgte kunstfotografier i perioden 2023-2024. Kunstfotografier regnes som originaleksemplar av BONO når de er utført i et begrenset antall av kunstneren selv eller med kunstnerens samtykke.

KP Kunstbyrå selger kun nummerert fotokunst fra kunstfotografer som printer/fremkaller egne fotografier i et opplag på max. 20 stk, for at kjøpere skal få tilgang til en eksklusiv vare. Opplag på max. 20 kopier er tillitsbasert mellom fotografen og KP Kunstbyrå. Planlegger/ønsker kunstfotografen å produsere opp et større opplag enn 20 stk av det samme fotografiet/motivet så er ikke Galleri Nilsen riktig salgskanal for deg.

KP Kunstbyrå har en grense på max. 10 stk fotografier/motiver i Galleri Nilsen fra hver fotograf for at kjøpere alltid skal finne noe de liker. KP Kunstbyrå er positiv til at fotografen bytter noen fotografier etter noen måneder.  

Kunstner står fritt til å selv fastsette et bestemt format, papirtype, farge/svart-hvitt, eventuell innramming o.l. og om kunstfotografiene skal signeres og/eller få påskrevet nummer/opplag på fotografiets forside i nedre billedhjørner eller ikke. KP Kunstbyrå foretrekker at kunstfotografen er konsekvent, slik at fotografens særtrekk er gjenkjennelig i verket.  

Dersom kunstfotografen ikke har bestemte føringer for verkets format, papirtype o.l. kan det åpne opp for at fotografen kan printe/fremkalle verket etter kundens preferanser. Merk at det da kan påløpe ekstra kostnader.

På baksiden av fotografier skal kunstfotograf påføre et stempel med sitt navn/firmanavn. I tillegg skal følgende opplysninger være tydelig påskrevet på baksiden av fotografiet:  

  • Tittel
  • Dato
  • Nummer/Opplag
  • Signatur

Stempel, opplysninger og signatur på fotografiets bakside fungerer som ekthetsbevis. Dersom kjøper ønsker et ekthetsbevis (A4) i tillegg, så kontakt anja@kpkunstbyra.no.

 

22. Vareinformasjon og forbehold

KP Kunstbyrå gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte opplysninger. KP Kunstbyrå tar likevel forbehold om feilaktig produktbeskrivelse, priser eller annen informasjon som framkommer i nettgalleriet, samt utsolgte verk fra underleverandører (kunstnere). Alle tilbud gjelder så lenge varesortimentet er tilgjengelig for KP Kunstbyrå og den aktuelle kunstneren. KP Kunstbyrå forbeholder seg retten til å endre produktsortimentet, tilgjengelighet og pris dersom vi har mottatt feilaktig informasjon fra våre underleverandører.

KP Kunstbyrå tar forbehold om driftsstans eller uriktige priser, forårsaket av forhold utenfor vår kontroll, herunder tekniske problemer, inkludert, men ikke begrenset til, strømbrudd, overbelastning og sabotasje.

 

23. Kjøp av konsulenttjenester 

KP Kunstbyrå tar konsulentoppdrag over hele Norge. Kontakt byrået på e-post anja@kpkunstbyra.no for pristilbud og et uforpliktende møte. 

Byrået tar betalt pr oppdrag. Det skal betales merverdiavgift på byråets tjenester som blir spesifisert på faktura.

 

Kjøps- og salgsbetingelser er sist oppdatert 12. juli 2025.