Kjøps- og salgsbetingelser
KP Kunstbyrå formidler kunst mellom kunstnere og kjøpere av kunst.
Dersom du ønsker å kjøpe et kunstverk så send e-post til anja@kpkunstbyra.no og skriv tittel, varenummer og navnet til kunstneren. For betalingsmåter, se punkt 5 nedenfor.
KP Kunstbyrå koordinerer transport av kjøpte verk, utbetaling av kunstnerens andel og utbetaling av kunstavgift til Bildende Kunstneres Hjelpefond.
Dersom du ønsker å selge dine kunstverk gjennom vårt nettgalleri, se punkt 16 nedenfor.
Denne nettsiden er driftet av KP Kunstbyrå. Når vi på denne siden bruker begrepene «vi» og «oss» refererer vi til KP Kunstbyrå. Vi ber deg lese gjennom våre Kjøps- og salgsbetingelser og vår Personvernerklæring når du kjøper eller selger kunst gjennom KP Kunstbyrå. Når du kjøper en vare eller tjeneste, betyr det samtidig at du har akseptert og godkjent gjeldende betingelser. Vi tar forbehold om skrivefeil, lagerfeil, utsolgte varer og logiske feil på våre sider.
Innledning
Kjøp av kunst er regulert av standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Innholdsfortegnelse
- Avtalen
- Partene
- Pris
- Avtaleinngåelse
- Betaling
- Levering
- Risikoen for varen
- Angrerett
- Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
- Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
- Garanti
- Personkonflikter
- Konfliktløsning
- Provisjon
- Søknad og publisering i nettgalleri
- Frakt og ekspedisjon av kunstverk
- Forsikring og transportskader
- Ekthetsbevis
- Kunstfotografi
- Vareinformasjon og forbehold
- Kjøp av konsulenttjenester
1. Avtalen
Avtalen består av salgsbetingelsene nedenfor, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. Avtaler om kunst i vårt nettgalleri er beregnet på rene formidlingssalg, hvor KP Kunstbyrå har påtatt seg å selge kunstverk på vegne av kunstneren og i kunstnerens navn, som er en forutsetning for at det foreligger formidlingssalg.
2. Partene
Selger av tjenester er
KP Kunstbyrå – Galleri Nilsen
Knudsmyr 13, 4625 Flekkerøy
Møtelokale: Festningsgata 34, 4612 Kristiansand
anja@kpkunstbyra.no
Mobil 477 18 166
Org. nr. 932 597 403
og betegnes i det følgende som selger/selgeren, byrå, agent eller mellommann.
Selger av varer, som betegnes som kunstverk, er kunstneren/kunstnerne som laget verket, og betegnes også som åndsverkets opphavsmann eller underleverandør. For kunstnere med kunstnernavn, skal både kunstnernavnet og personnavnet skrives i alle avtaler.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Nettgalleriet heter Galleri Nilsen og er å regne som en nettbutikk. Navnet Galleri Nilsen brukes for å skille mellom tjenester i nettgalleriet og andre tjenester som KP Kunstbyrå utføret som for eksempel kuratering av en fysisk kunstutstilling eller organisering av arkivmateriale.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Salgsprisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke belastes.
Nærmere informasjon om pris
Salgsprisen på kunstverk som publiseres i vår nettbutikk https://kpkunstbyra.no/nettgalleri/ og i byråets sosiale medier inkluderer alltid:
- kunstnerens salgspris
- frakt (kunstnerens ansvar)
- emballasje (kunstnerens ansvar)
- transportforsikring (kunstnerens ansvar)
- 5% kunstavgift av salgssummen til staten (KP Kunstbyråets ansvar)
- provisjon til KP Kunstbyrå (etter avtale)
- eventuelt utstyr/tilbehør som inngår i kunstnerens salgspris (for eksempel ramme)
- eventuelt tollgebyr, særavgift eller merverdiavgift som påløper pga. forsendelse til en kunde i Sverige eller Danmark (kunstnerens ansvar, men KP Kunstbyrå kan bidra med rådgivning)
Eksempel Utregning av salgspris i NOK:
Kr 6 000 Kunstnerens salgspris inklusive alle kostnader ved forsendelse
+ 2 700 Provisjon til byrå (for eksempel 45% av kr 6000)
= 8 700 Salgspris uten kunstavgift
+ 435 Kunstavgiften (5% av kr 8 700)
= 9 135 Nettgalleriets salgspris
Merverdiavgift og særregel for visse typer kunsthåndverk
Salg av kunst er unntatt merverdiavgift, dersom kunsten blir solgt av, eller på vegne av kunstneren. Derimot vil salg av visse typer kunsthåndverk være merverdiavgiftspliktig. Kunsthåndverk i form av unike skulpturer, keramiske relieff og andre verk som kan karakteriserast som en original skulptur, skal en ikke betale merverdiavgift for. Les om merverdiavgift på kunstverk
For kunden betyr dette at du handler av opphavsmannen, som da er å regne som kontraktsmotpart, med KP Kunstbyrå som mellommann. For de berørte kunstverk blir merverdiavgift spesifisert på faktura.
Det er merverdiavgift på kunst som ikke omsettes i opphavsmannens navn. For eksempel videresalg. Denne blir automatisk beregnet og inkludert i fakturabeløpet når du handler hos KP Kunstbyrå. Avgiften beregnes etter avansemetoden jmf. Merverdiavgiftsloven § 4-5. Dette avgiftsbeløpet er ikke fradragsberettiget som inngående avgift jmf. Forskrift om bokføring § 8 – 10-4 og spesifiseres da ikke på faktura.
5% kunstavgift
Kunstavgiften gjelder for omsetning av kunst med salgspris over 2 000 NOK. Ved salg av kunst skal det som hovedregel betales kunstavgift på 5 %, i tillegg til salgsprisen. For å gjøre kjøpsprosessen enklere for kunden, som dermed kun trenger å forholde seg til en salgspris, så inkluderer alle salgspriser i Galleri Nilsen kunstavgiften. Ved oppgjør etter salg trekker byrået først 5% av salgssummen der beløpet settes på en egen konto, for innbetaling til staten. Deretter holder galleriet tilbake avtalt provisjon, for eksempel 45% av det resterende beløpet til å dekke byråets driftskostnader, mens 55% av beløpet overføres til kunstneren.
KP Kunstbyrå er den som selger eller formidler salget og som dermed er ansvarlig for innkreving, rapportering og innbetaling av kunstavgiften.
Midlene fra kunstavgiften tilfaller kunstnere og rettighetshavere gjennom kollektive og individuelle ordninger. De kollektive ordningene forvaltes av Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH), og består av stipend, andre tilskuddsordninger og kunstpriser. Ordningene går under fellesbetegnelsen Kunstavgiften og er hjemlet i kunstavgiftsloven og åndsverkloven.
Les om opphavsrett.
Utbetaling til kunstneren
Når KP Kunstbyrå mottar en bekreftelse fra kjøper om at verket er mottatt og uskadet så overfører KP Kunstbyrå avtalt beløp til kunstnerens bankkonto snarest mulig, og innen 3 virkedager.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til KP Kunstbyrå, anja@kpkunstbyra.no.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Falsk ordreinnleggelse vil bli politianmeldt. Forsøk på svindel, dokumentforfalskning og annen kriminell virksomhet vil bli strafferettslig forfulgt.
KP Kunstbyrå og kunstner er bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til Angrerettloven.
Når KP Kunstbyrå mottar din bestilling og eventuell bankoverføring, vil vi bekrefte ordren og sende ordrebekreftelse på e-post vedlagt faktura til deg sammen med Angrerettskjema. Angrerettskjema finner du nederst på denne siden. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelse og faktura er i overensstemmelse med bestillingen.
Utstedelse av faktura fra byrået er et salgsdokument som bekrefter intensjon om kjøp, og som etter innbetaling av salgsprisen er et kjøpsdokument. Ved behov for en egen salgskontrakt for kunstverk mellom partene kunstner, kjøper og mellommann, så kontakt KP Kunstbyrå.
Du må være 18 år for å handle i nettbutikken.
KP Kunstbyrå fjerner foto av utsolgte kunstverk i nettgalleriet snarest mulig. Det kan avtales særskilt om bytterett om kunstverk skal gis bort i gave.
Det kan avtales utleie av verk.
5. Betaling
Varer og tjenester betales med
- innbetaling til konto nr. 3132 22 28735
- faktura (3 virkedagers betalingsfrist, kunstner holder av verk i 3 virkedager)
- Vipps #928350
- kontant til KP Kunstbyrå (kvittering utstedes), eller
- innløsning av KP Gavekort
KP Kunstbyrå krever betaling før varen blir sendt fra kunstner til kjøper.
Ved betaling med faktura, blir faktura utstedt av KP Kunstbyrå og sendt til kjøperen på e-post. Betalingsfrist er 3 dager og fremgår av fakturaen. I mellomtiden er kunstneren pliktig til å holde av verket til kjøperen har betalt innen fristen eller til fristens utløp. KP Kunstbyrå har opplysningsplikt mellom partene.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt kunstverket.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal kunstneren sende/levere kunstverket til kjøper uten unødig opphold og senest 21 kalenderdager etter kundens innbetalingsdato. KP Kunstbyrå har opplysningsplikt mellom partene. Varen skal sendes til kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med avsnitt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må sende melding til KP Kunstbyrå om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (e-post, SMS eller datostemplet brev).
Angrerettskjema sendes sammen med faktura. Du finner også angrerettskjema nederst på denne nettsiden.
Angrefristen begynner å løpe
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren (kunstneren) uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
KP Kunstbyrå er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. KP Kunstbyrå har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Når varen lages spesielt for forbrukeren, er det vanlig 14 dagers angrerett, men slik at angrefristen senest går ut 3 måneder etter mottak av varen. Det kan avtales at produksjonen begynner før utløpet av angrefristen. Dette må avtales før kjøpet og etter at alle andre vesentlige opplysninger er gitt av selgeren, herunder også opplysninger om angreretten. Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. Dette betyr at dersom du angrer kjøpet på en ordre hvor du har valgt innramming gis det kun full angrerett på kjøpet av kunstverket og ikke rammen som er tilvirket spesielt for den aktuelle ordren.
Forutsetning for full tilbakebetaling er at varen returneres tilbake i samme stand. Benytt fortrinnsvis original emballasje, da kjøper har risikoen for skader under transport som skyldes mangelfull emballasje. KP Kunstbyrå forventer at kjøperen kjøper en transportforsikring i sitt forsikringsselskap. Ved stor skade på verk under returtransport, uten transportforsikring, kan KP Kunstbyrå og kunster nekte å tilbakebetale kjøpesummen.
Send aldri varer i retur i postoppkrav.
Tilbakebetaling skal utbetales fra både kunstner og KP Kunstbyrå fordelt etter avtalt provisjonssats. For eksempel 55% av kjøpesummen skal utbetales fra kunstneren, og dermed skal 45% av kjøpesummen utbetales fra KP Kunstbyrå. Prosentsats for byråets provisjon er avtalt i en privat kontrakt.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen/tjenesten eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som KP Kunstbyrå eller kunstneren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for en av partene at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis kunstner nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet KP Kunstbyrå om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres kunstverket etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, sende skriftlig melding til anja@kpkunstbyra.no og vedlegge bildedokumentasjon som bevis på at han eller hun vil påberope seg mangelen.
Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest 2 år etter at kjøper overtok varen. Ref. Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven.
Mangel og utbedring av kunstverk er kunstnerens ansvar. Likevel bistår KP Kunstbyrå kunstneren i forhold tilknyttet kjøpet, slik at kjøper i utgangspunktet kun trenger å forholde seg til KP Kunstbyrå.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag eller kreve avtalen hevet.
Reklamasjon må skje skriftlig til anja@kpkunstbyra.no. Returforsendelse av verk til kunstner må skje innen 14 dager fra kjøperen mottok varen.
Send aldri varer i retur i postoppkrav.
Tilbakebetaling vil utbetales fra både KP Kunstbyrå og kunstneren etter avtalt provisjonsprosent. For eksempel 45% av kjøpesummen utbetales fra KP Kunstbyrå og 55% av kjøpesummen utbetales fra fra kunstneren. Prosentsats for byråets provisjon er avtalt i en privat kontrakt.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Kunstner kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder kunstneren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Kunstneren har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen heve kjøpet når mangelen er vesentlig. Heving av kjøp er kun mulig hvis det foreligger alvorlige mangler ved levert verk, som ikke lar seg utbedre av kunstneren.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes KP Kunstbyrå eller kunstneren eller forhold på selgerens side, kan KP Kunstbyrå og kunstneren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
KP Kunstbyrå og kunstner kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper KP Kunstbyrå sin rett dersom byrået venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
KP Kunstbyrå kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. KP Kunstbyrå kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter byrået en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan byrået heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan KP Kunstbyrå kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan KP Kunstbyrå belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke kunstnerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av KP Kunstbyrå eller kunstneren, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
For å kunne handle gjennom KP Kunstbyrå – Galleri Nilsen må du oppgi personopplysninger til oss. Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er daglig leder i KP Kunstbyrå. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan byrået, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at KP Kunstbyrå skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til kunstneren hvis det er nødvendig for at kunstneren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. KP Kunstbyrå oppfordrer både selgere og kjøpere av kunst til å lese vår Personvernerklæring.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til KP Kunstbyrå innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
15. Provisjon
KP Kunstbyrå selger og formidler norsk og skandinavisk samtidskunst, av høy kvalitet fra anerkjente og nyetablerte kunstnere og fotografer. KP Kunstbyrå – Galleri Nilsen tilbyr originale malerier i ulike teknikker, originale tegninger og originale skulpturer, og i tillegg formidler vi eksklusiv fotokunst. Vi ønsker å selge skulpturelle former og kunstobjekter – ikke bruksgjenstander som kopper, boller, vaser o.l.
KP Kunstbyrå krever 42-50% provisjon ved salg av kunstverk for administrasjonsarbeid som koordinering mellom kjøper og selger, utstedelse av ekthetsbevis, innbetaling av kunstavgift, markedsføring på nettside og sosiale medier, betalte annonser, magasinering, levering til innramming m.m.
16. Søknad og publisering i nettgalleri
Publisering i Galleri Nilsen og markedsføring gjennom byråets sosiale medier er gratis.
Kunstnere sender:
- kort søknad (inklusive lenker til egen nettside og/eller sosiale medier)
- kunstner CV (helst PDF-fil eller Word-fil)
- foto av kunstverk (bildefiler i høy oppløsning, se nedenfor)
- prisliste med salgspriser i henhold til punkt 3. ovenfor
- kort tekst om eget kunstnerskap (Word-fil)
- bankkonto nummer for innbetaling ved salg
- 1 stk portrettfoto (frivillig)
til anja@kpkunstbyra.no. Prislisten må inneholde:
- arbeidets tittel
- teknikk: Maleteknikk (for eksempel malings- eller blekktype), eventuell fernissering, utskriftsenhet eller -prosess, type lerret eller papir og andre spesifikke detaljer som kan bidra til identifikasjon og bevaring i fremtiden
- format uten ramme (høyde x bredde x dybde) og eventuelt format med ramme
- årstall for ferdigstillelse
- beskrivelse av oppheng på bilder (for eksempel D-ringer, plastbelagt stålvaier, manglende oppheng)
- tilleggsinformasjon: Viktige opplysninger som er nødvendig for å trygge sikkerhet og vise omsorg for verket. For eksempel materiale i rammen, kvalitet på glass (eksempel Artglass AR 70TM) eller små skader på verk eller rammen, og når og hvordan det er planlagt utbedret.
Kunstneren kan velge å gi verksserier en egen tittel som byrået vil bruke i markedsføringen.
Filoverføring
Fotografi må ha så høy oppløsning at det lar seg åpne i en større versjon (zoom) i nettgalleriet. En moderne smarttelefon (avhengig av modell/merke) har vanligvis et kamera som tar fotografier av god kvalitet (nok oppløsning) til publisering på nett. Bilder tatt med speilreflekskamera og fotografier tatt av en profesjonell fotograf foretrekkes.
Oppløsningen er graden av detaljer som er synlig på et fotografi. Fotografier består av piksler (fargeprikker). Høy oppløsning betyr at det er mange prikker per tomme. Lav oppløsning betyr at det er færre prikker per tomme, og dårligere kvalitet. Bilder som legges ut på internett bør helst ikke være over 800×600 piksler. Som en generell huskeregel bør bilder til bruk på nett være godt under 1MB, og trenger ikke være mer enn 72 dpi2.
Du kan velge å sende bildefiler til anja@kpkunstbyra.no gjennom:
- vanlig e-post med vedlegg (eventuelt flere e-poster) eller
- det skybaserte fildelingsverktøyet WeTransfer hvor du kan overføre store filer opptil 2 GB gratis eller
- det skybaserte fildelingsverktøyet Filemail hvor du kan overføre store filer opptil 5 GB gratis eller
- Dropbox-konto: nilsensanja@gmail.com
Fotografer verket ditt i godt dagslys ved vindu – ikke direkte sollys. Hold kamera midt foran verket og fotografer minst mulig av rommet. Det betyr at verket skal fylle mest mulig av mobilskjermen/billedflaten. Selges verket med ramme så fotografer med rammen. Horisontale verk fotograferes horisontalt. Byrået kan hjelpe med å redigere bort rom utenfor verket/rammen før publisering.
Lagre bilder i riktig format
Når du skal lagre bilder er det viktig å vurdere oppløsning, bildeformat og komprimering. Velger du riktig kombinasjon får du flotte bilder i høy kvalitet som samtidig er raske å laste inn for leseren. De to mest brukte bildeformatene på nett er PNG og JPEG. JPEG brukes når bildet har mye dybde og mange farger (kamera). PNG brukes for transparente (gjennomsiktige) bilder, grafikk og bilder med få farger (skrift/tegning). PNG-formatet har høy kvalitet og kan ikke komprimeres. Ulempen er om PNG-bilder inneholder mye data, da blir filen veldig stor. JPEG-formatet derimot, kan komprimeres. Det betyr at noe av kvaliteten ofres for å gjøre filen vesentlig mindre. Er du i tvil? Send noen 2-3 bilder til byrået så hjelper vi.
Tilgjengelighet
Dersom kunstneren ønsker at egne kunstverk skal fjernes fra nettgalleriet, før avtaleperioden er over, må kjøper oppgi en god grunn. Drift av nettgalleriet er basert på gjensidig tillit mellom kunstner og daglig leder av KP Kunstbyrå. Alle verk i nettgalleriet skal til enhver tid være tilgjengelig for salg og forsendelse i posten. Galleri Nilsen kan ikke selge verk, på vegne av kunstnere, som er for skjøre til å tåle transport med Bring/Posten.
KP Kunstbyrå foretar en kvalitetsvurdering basert på bildefiler og opplysninger om kunstneren, og kan helt eller delvis avslå søknaden. Ved inngåelse av avtale om formidlingssalg i nettgalleriet plikter KP Kunstbyrå innen rimelig tid, å publisere kunstnerens verk, og korrekte priser og opplysninger om kunstnerskap/kunstverk.
17. Frakt og ekspedisjon av kunstverk
Fraktpris fastsettes etter Bring/Postens pristabeller. Pris er avhengig av vekt, format og antall kolli. Det er kunstnerens ansvar å pakke kunstverk i forsvarlig emballasjeløsninger som er stor nok og polstret nok for sikker transport, herav benytte for eksempel bobleplast, transportkasse i tre, pappeske, fyllmasse, kantbeskyttere, ethafoam (skumplater), bølgepapp, pakketape, stropper, strekkfilm, glasstape evnt. maskeringstape på glass, trepall o.l. KP Kunstbyrå forventer særlig god polstring rundt hjørner, på utstikkende kanter og på lett knuselige deler som for eksempel glass.
Det er kunstnerens ansvar å ordne transportdokument(er) og etikettere pakken, eventuelt med pakkseddel og tolldeklarasjon i plastlomme. Og i tillegg å klistre tydelige klistremerker på pakken ved særlig skjøre objekter, som for eksempel «Glass», «Forsiktig» o.l. til informasjon for transportørens ansatte.
Dersom kjøper og kunstner avtaler å møtes for henting så skal KP Kunstbyrå informeres om prosessen.
KP Kunstbyrå er ansvarlig for å informere kunstner snarest mulig etter at betaling er gjennomført. Deretter er kunstner ansvarlig for at kunstverket sendes til kjøper fortrinnsvis innen 1 uke, og senest innen 3 uker (21 dager), etter at kunstner har mottatt informasjon om transaksjonen.
Forsendelser av kunstverk til Sverige og Danmark vil gi lenger leveringstid.
Transport skjer med Bring/Posten og kjøper får en hentemelding når varen kan hentes på postkontoret. Dersom pakken ikke hentes innen 14 dager returneres den til kunstneren. Ved uavhentede varer påløper et gebyr på NOK 400,- der KP Kunstbyrå sender faktura, på vegne av kunstneren. Dette er uavhengig om man ønsker ordren tilsendt på nytt.
KP Kunstbyrå og/eller kunstner kan velge å oppbevare bestilte ordre med «hente selv» som leveringsmåte i 14 dager fra dato hvor de er satt på lager. Etter dette blir ordren åpnet, og kunstverk legges på nytt ut for salg i nettgalleriet. Det er kjøpers ansvar å hente kunstverk innen fristens utløp.
18. Forsikring og transportskade
Kjøp av forsikring for transport til kjøper er kunstnerens ansvar og kostnad, og denne kostnaden inngår i kunstnerens salgspris. Forsikring for retur av kunstverk pga. angrerett er kjøperens ansvar og kostnad. KP Kunstbyrå har ikke forsikringsansvar for kunstverk som sendes mellom kunstnere og kjøpere og vice versa.
Kunden plikter å tilstandsvurdere kunstverk ved utpakking for å stadfeste om verk er uskadet eller skadet. Ved skade under transport plikter kjøperen å dokumentere og fotografere skaden utførlig og å varsle byrået snarest mulig, og innen 3 virkedager etter at skaden ble oppdaget. Fotografier og bilder sendes på e-post til anja@kpkunstbyra.no.
Byrået varsler kunstneren snarest mulig og innen 3 virkedager for å be om en utbedringsplan, og byrået videresender fotografier og dokumentasjon av skaden.
Kunstner plikter å kontakte sitt forsikringsselskap snarest mulig og å opprette en skadesak. KP Kunstbyrå bistår med hjelp og rådgivning i prosessen.
Kjøper kan velge å heve kjøpet eller (dersom kunstner er i stand til å reparere skaden) sende verket tilbake til kunstner for reparasjon. Dersom kunstverk trolig ikke lar seg reparere kan kunstneren tilby seg å lage en (tilnærmet) lik versjon av det skadede verket. Alle kostnader ved transportskade på kunstverk må først avklares med kunstnerens forsikringsselskap.
19. Ekthetsbevis / Certificate of Authenticity (CEA)
Kjøpere av originale malerier og skulpturer gjennom Galleri Nilsen mottar et ekthetsbevis fra kunstner eller fra PK Kunstbyrå. For ekthetsbevis for fotografier, les neste avsnitt.
20. Kunstfotografi
Kunstfotografier regnes som originaleksemplar av BONO når de er utført i et begrenset antall av kunstneren selv eller med kunstnerens samtykke.
KP Kunstbyrå selger kun nummerert fotokunst fra kunstfotografer som printer/fremkaller sine fotografier i et opplag på max. 20 stk, for at kjøpere skal få tilgang til en eksklusiv vare. Opplag på max. 20 kopier er tillitsbasert mellom fotografen og KP Kunstbyrå. Planlegger/ønsker kunstfotografen å produsere opp et større opplag enn 20 stk av det samme fotografiet/motivet så er ikke Galleri Nilsen riktig salgskanal for deg.
KP Kunstbyrå har en grense på max. 10 stk ulike fotografier/motiver i Galleri Nilsen fra hver fotograf for at kjøpere alltid skal finne noe de liker. KP Kunstbyrå er positiv til at fotografen bytter ut noen av fotografiene/motivene sine etter noen måneder.
Kunstner står fritt til å selv fastsette et bestemt format, papirtype, farge/svart-hvitt, eventuell innramming o.l. og om kunstfotografiene skal signeres og/eller få påskrevet nummer/opplag på fotografiets forside i nedre billedhjørner eller ikke. Men KP Kunstbyrå ønsker at kunstfotografen er konsekvent, slik at fotografens kunstnerskap er gjenkjennelig i verket.
Dersom kunstner ikke har bestemte føringer for verkets format, papirtype o.l. kan det åpne opp for at fotografen kan printe/fremkalle verket etter kundens preferanser. Merk at det da kan påløpe ekstra kostnader etter kunstnerens eller printleverandørens prisliste.
På baksiden av fotografiene skal kunstner påføre et stempel med sitt navn/firmanavn. I tillegg skal følgende opplysninger være tydelig påskrevet på baksiden av fotografiet:
- Tittel
- Dato
- Nummer/Opplag
- Signatur
Stempel, opplysninger og signatur på fotografiets bakside fungerer som ekthetsbevis. Dersom kjøper ønsker et ekthetsbevis (A4) i tillegg, så kontakt anja@kpkunstbyra.no.
21. Vareinformasjon og forbehold
KP Kunstbyrå gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte opplysninger. KP Kunstbyrå tar likevel forbehold om feilaktig produktbeskrivelse, priser eller annen informasjon som framkommer i nettgalleriet, samt utsolgte bilder fra underleverandører. Alle tilbud gjelder så lenge varesortimentet er tilgjengelig for KP Kunstbyrå og den aktuelle kunstneren. KP Kunstbyrå forbeholder seg retten til å endre produktsortimentet, tilgjengelighet og pris dersom vi har mottatt feilaktig informasjon fra våre underleverandører.
KP Kunstbyrå tar forbehold om driftsstans eller uriktige priser, forårsaket av forhold utenfor vår kontroll, herunder tekniske problemer, inkludert, men ikke begrenset til, strømbrudd, overbelastning og sabotasje.
22. Kjøp av konsulenttjenester
KP Kunstbyrå tar konsulentoppdrag i hele Norge. Vi arbeider hovedsakelig med konsulentoppdrag på Sørlandet.
Kontakt byrået på e-post anja@kpkunstbyra.no for pristilbud og et uforpliktende møte.
Byrået tar betalt pr oppdrag.
Det skal betales merverdiavgift på byråets tjenester som blir spesifisert på faktura.
Kjøpsbetingelsene er sist oppdatert 25. september 2024.