Kristin Irén Dijkman – MALERI
Kristin Irén Dijkman er utdannet ved Barcelona Academy of Art, Spania og Art Academy in Järna, Stockholm og har 20 års erfaring som kunstmaler. Hun startet tidlig med å tegne, skrive skuespill, stå på scenen, synge og spille piano. Dijkman har utdanning som musiker og pedagog, og hun har arbeidet i begge fagfeltene i mange år. Senere ble maleriet hennes viktigste uttrykksmiddel. Dijkman jobber med skulptur, skriver eventyr og noveller, og hun holder foredrag.
Dijkman maler klassisk realistisk. Hele livet, har det fascinert Dijkman hvordan de gamle mestere malte, og for henne var det naturlig å lære av dem og å bygge videre på deres kunnskap. De fleste epokeskifter bygger på en revitalisering av tidligere stilepoker. Hvis det finnes en utvikling i kunstens historie, skyldes det at hver epoke fornyer seg gjennom tilbakeblikk på fortiden. Billedkunsten skal vise oss en virkelighet blikket kan bevege seg inn i, og by oss et samliv med ting og tanker som har sanselig realitet.
Det er mennesket som står i fokus Dijkmans kunst. Hun maler oftest etter levende modell. Temaer hun velger for kunsten sin, er det livet selv som gir henne. Gjennom formidling av det som er selvopplevd, er det enklere å berøre andre.
Dijkman er opptatt av å formidle gjenkjennelsens øyeblikk, og ønsker at publikum skal la seg berøre av denne gjenkjennelsens kunst. I hennes kunst forsøker hun å bringe karakterene til live og få andre til å bry seg om dem, og kjenne seg igjen i dem – hun forteller historier. Historiefortelling handler om å forstå seg selv – og gjennom dette, lære å sette mer pris på andre.
Temaer for Dijkmans kunst er i hovedsak møter med mennesker. Det ligger i vår tid at vi mennesker er så opptatte av oss selv og hvordan vi virker på andre, at vi glemmer å se hverandre. I stedet for å møtes, ser vi gjerne forbi hverandre uten å ta inn over oss, eller reflektere over den andres liv eller behov. Dijkman ønsker å fortelle om alt det vi mennesker går glipp av ved å ikke se hverandre, og i hennes kunst maler hun møter med mennesker i forskjellige livssituasjoner, der hun ser etter det karakteristiske ved personen og prøver å finne ut hva vedkommende uttrykk og sinnsstemning kan fortelle henne. Dijkman blir som et speil for den hun maler, men det hun maler blir også et speil for den som ser og lar seg berøre.
@kribdart
www.dijkmanske.no/Galleri
www.facebook.com/kristin.dijkman
REFERANSER
“Congratulations on your remarkable achievements this final term. Your dedication at our profession is truly commendable, and your skill level is consistently exceptional across all aspects. […] Keep up the excellent work, and remember that the sky is the limit for someone as talented and dedicated as you. Well done!”
Jordi Diaz Alama, director Barcelona Academy of Art
«Kristin Irén Dijkman är en konstnärinna som vi kallar, med gammalmodigt ord, skolad. Det betyder att bakom hennes konst står år av studier och inlärning. Hennes utmärkta teknik gör att hon kan spatsera mellan porträtt och abstrakta skulpturer med samma uppmärksamheten för detaljerna, med samma känsla för färger och planer, med samma noggrann bearbetning av ytorna. Den mänskliga figuren är i centrum av konstnärinnas konstnärlig forskning. […] Ljuset används av Kristin Irén Dijkman med högsta kunskap, ett verktig för att framhäva den känslomässiga stämningen. Som en modern Antonello da Messina, letar konstnärinna efter en dramatisk effekt med ljus mellan skuggorna. Bara stora konstnärer kan spela med ljuset på en känslomässig nivå. Bara år av studier kan erbjuda till oss åskådare en så stor involvering i så välkalibrerade känslor.»
Kunstkritiker Riccardo Baldelli, Maecenas Italy Art
” […] Kunstnere du ser i dag, som for eksempel Kristin Irén Dijkman, benytter kunst som et uttrykk for kvalitet og teknikk. Kunsten skal ikke bare være et supplement til møbler og design, som følge av motestrømninger i tiden, men den skal ha en varig verdi som skal overleve i generasjoner. Kristin har evnen til å gjengi menneskers personlighet i sine portretter. Dette er en usedvanlig begavelse som du bare finner hos de mest berømte portrettmalere. De fleste malere er som oftest oppmerksomme på fysiologiske detaljer, men ikke alltid like opptatt av den enkeltes personlighet, som er et resultat av et menneske og dets eksistensielle prosess. Portrettene av Kristin Irèn Dijkman har høy kvalitet, fordi de for fremtidige generasjoner ikke bare viser et menneskes fysiske karakter, men historien bak, dets følelser, dets gleder og melankoli. Det er derfor kunstverk av Kristin er kunst for ettertiden, kunst til å investere i, kunstverk ment for fremtiden, slik det alltid skal være for kvalitetskunst.”
Oversatt fra InterArtex katalogen for utstillingen «European artists at New-York» i Galleri 69, Juli 2014